14.7.2011 Mariehamn, Åland

På morgonen tog vi det första morgonbadet på hela resan (och det enda skulle det visa sig för underteknad), Ålandshav var friskt men nog fanns där lite spår av alger tyvärr. Efter en  lugn frukost fortsatte vi dom 5 nm in till Mariehamn där vi bunkrade bränsle och sökte os en plats i gästhamnen. Det var morgon så flere båtar hade lämnat hamnen så vi hittade en fin plats mellan två andra segelbåtar. Vi hade knapt hunnit förtöja före vi hörde en kvinnoröst från bryggan som sa ”Do you speak english ?” ja sade vi och så kom följdfrågan ”Do you come from Pwllheli?”, det var ett sammanträffande utan like. Det visade sig att Sue och Mike Phillips normalt hade sin båt liggande i Pwllheli och i år hade dom beslutit att dom skulle segla upp till Östersjön och bl.a. besöka Finland och Sverige, dessutom kände dom till Osprey från tidigare, dom hade i flere repriser seglat tillsammans med båtens förra ägare. Det blev ett intressant sammanträffande och vi beslöt att träffas på nytt senare på kvällen.

Vi gick ut på stan för att bunkra mat och för att bara njuta som turist (vi hade beslutit att först följande dag åka vidare).

Så blev klocka 18 och man fick gå i bastun i gästhamnen, vi skojade om bastun otaliga gånger när vi seglade i dom kalla farvattnen kring Englands kust, hur skönt skulle det inte då ha varit att få värma upp sig i en varm bastu. Nu skulle jag äntligen få gå och bada, det som jag väntat på i 5 veckor.

Kl 8 stegade vi så mot Yacht ”Seren Wib” och mottogs av Sue och Mike som bjöd på vin och öl.Vi pratade om deras strapatser uppe i vår skärgår, hur det kommer sig att dom beslutit sig för att komma ända hit för att segla. Det visade sig att målet egentligen var Norge men att dom i sista sekund ändrat sig och kom hit i stället. Dom var imponerade och  jättenöjda med vår skärgård, speciellt att det var så varmt och fint väder. Dom skulle nu segla ner till Tyskland med båten och återkomma igen nästa år !  Ombord på ”Seren Wib” fanns alla rackerier av IT, Ipad, Iphone, PC, WLAN m.m., det var intressant att träffa på lika galna prylmäniskor som man själv så vi utbytte många nyttiga erfarenheter om teknik ombord.

Efter några trevliga timmar tackade vi för oss och lovade hålla kontakt när dom nästa sommar skulle besöka våra farvatten.

Uffe

Om S/Y Osprey
Sailor

One Response to 14.7.2011 Mariehamn, Åland

1. Kaj Genberg says:

Hej och välkomna till hemmavattnen!
    Det har varit intressant att följa med er framfart i ur och skur. Vi har ofta tyckt synd om er som fått kämpa mot regn och motvind medan vi här hemma har fått njuta av sol och värme. Men kanske det finns litet kvar av den varan ännu så ni får njuta innan det blir tid att ta opp för vintern! Säg till om ni kommer till Rosala gästhamn!