19.8.2017 Porto – Aveiro, Portugal

Etapp nr 35, sträcka 32 nm.

Under seglatsen mot Aveiro såg vi vid tre tillfällen delfiner. När vi kom fram till Aveiro var det inte lätt att veta var det var bäst att ta i land. Vi hittade en liten marina och en lämplig plats vid en brygga i Forte da Barra. Det fanns dock en låst port för att komma ut från bryggan (och in). Elin och Oskar klättrade runt porten och gick till närliggande kaféer för att fråga efter hamnkontoret. Killen i ena kafét kunde bra engelska och sade att det var en brygga som tillhörde Policia Maritima. Killen från kafét kom med till det lokala poliskontoret och hjälpte till att översätta för polisen vårt ärende. (Vi ville gärna stanna en natt vid deras brygga.) Eftersom det var söndag fanns där ingen högre uppsatt på plats som kunde ge oss det lovet. Polisen som var på plats sade nej. Elin och Oskar besökte också två olika hamnmyndigheter men de hänvisade bara till polisen. Vid bryggan funderade vi vad vi skulle göra. Killen i kafét tyckte vi kunde göra på portugisiskt sätt och bli kvar vid bryggan ändå. Uffe märkte dessutom att man utan möda kunde öppna polisbryggans portlås utan nyckel. Som ordentliga nordbor kastade vi ändå loss och körde till det lokala segelsällskapets marina. Där blåste dock vinden på ganska hårt och bryggan var helt täckt av måsarnas avföring. Det luktade kraftigt. Vi beslöt att ändå köra tillbaka till polisbryggan som var skyddad och luktfri.

Vi tog taxi in till Costa Nova – en vacker semesterort med färgglada randiga hus och lång sandstrand. Taxibilarna kom visserligen först efter en dryg timme och fem telefonsamtal, fast det skulle dröja bara tio minuter. På den lokala marknaden såg vi massvis med ål. På lokalt vis rensades ålen i sand direkt från sandstranden. Vi åt pizza vid ett kafé samt för orten kända ovos moles de Aveiro (söta äggbakelser). Därefter vandrade vi längs med gatorna och betraktade de vackra randiga husen. Vi besökte också stranden med dess vackra sanddyner. Uffe åkte sedan taxi till båten medan resten av besättningen åkte in till Aveiros centrum. Aveiro är en universitetsstad som kallas även för Portugals Venedig. Det löper kanaler lite här och där. Istället för gondoler fanns det avlånga merceilos. Merceilos är gamla fiskebåtar som är ombyggda till att transportera turister. Förutom kanalerna var även husen mycket vackra och ståtliga.