15.11 – 1.12.2017, ARC+ etapp 2, Mindelo, Sao Vicente, Cape Verde – Rodney Bay, Santa Lucia

Fredagen 01.12.2017
Har vakt mellan 02-05, det är en nervpåfrestande segling. Vinden är väldigt lätt och vrider och vänder sig hela tiden, det är ett evigt trimmande av seglen för att överhuvudtaget komma framåt. Under morgonen fick vi bättre vindar och har kanske Atlantöverfartens bästa segling hittills. Vi har North Star från Danmark ca 6 nm framför oss, vi tävlar i samma klass så vi gör allt för att knappa in avståndet. North Star är en Hallberg Rassey 48 så det är inte den enklaste uppgiften att ta fast dom. När vi ser land första gången är det Martinique vi ser och inte Saint Lucia. På avstånd ser dom ut att vara ganska nära varandra men öarna ligger på 18 nm avstånd från varandra. När vi närmar oss Saint Lucia anropar vi ARC-mållinjen via VHF och anmäler vår ankomst. När vi rundar Pigeon Island ser vi mållinjen och målbåten som markerar ena ändan på mållinjen. För att komma upp till mållinjen fick vi segla dikt bidevind för första gången under hela vår Atlantöverfart. Målgången gick bra och efter det började vi söka oss mot marinan i Rodney Bay, marinan är en skyddad lagun med många bryggor och service av olika slag. När vi kommer in i marinen hurrar, tutar och tjuter alla medtävlare som redan befinner sig i marinan. Det är ett väldigt varmt mottagande vi får av alla medtävlare. När vi förtöjer båten får vi  ett varmt mottagande av ARC-organisationen, dom bjuder på rom punsch, färska frukter och en flaska rom. Alla är på gott humör och hälsar oss välkomna till Rodney Bay. Nu blir det besök till tullen och immigrationsverket för att klarera in båten och besättningen till Saint Lucia. Före inklareringen får ingen från besättningen gå i land.

Nu blir det pizza för hela besättningen och efter det street party i Gros Islet.

Tack till Lasse, Oskar och Linus för fin och säker segling över Atlanten.

Slutliga resultatet i klassen Cruising divison Class C på etapp 2 för Osprey blev 19 dagar, 18 timmar och 1 sekund och placering 4:a av totalt 13 båtar, detta efter beaktande av motortimmar och handikapp.

Uffe

Torsdag 30.11.2017
Idag går 200 nm sönder, det betyder att vi troligen kommer till Rodney Bay imorgon kväll. Vi har haft ett regnväder till babord om oss flera timmar, det har gett oss bra vind men regnet kommer närmare och närmare. Till sist går det inte att undvika mera, regnet är över oss. Vinden tar helt slut och det är en nervpåfrestande eftermiddag och kväll. Ingen vind i seglen betyder att seglen slår från ena sidan till andra i samma takt som båten gungar i dyningarna.

Uffe

Onsdag 29.11.2017
ARC organisationen skickade ut uppdaterade uppgifter om besättningsmannen som fallit över bord. Man koncentrerar sökningen till ett område som vi kommer att passera under natten. Alla båtar som passerar området uppmanas hålla extra noggrann utkik. Tyvärr ser vi ingenting men vi får senare höra att en annan båt har sett rester av genacker seglet som olycksbåten också tappade i sjön i samband med olyckan. Vi har nu mindre än 300 nm kvar till målet. Vi seglar psalmbok med utspirad genua och storseglet riggat med preventer för att undvika ofrivilliga jippar.
Vi solnedgången samlas alla för att ta en flaska öl och se på solen och njuta av värmen. Mitt på dagen är det nästan för varmt för att kunna vistas på däck.

Uffe

Tisdag 28.11.2017
Jag har vakten mellan 23-02 och vädret är stabilt. Lasse fick det första egentliga squallet (regnskuren) på morgonvakten. Vinden ökade till 12-13 m/s, dock inte så mycket som vi befarat. Squallet varade i ca. 15 min och sen var det över och vinden blev normal igen.

Uffe

Måndag 27.11.2017
Bra vind men vi börjar också se regnmoln som närmar sig i horisonten. Vi följer hur dom rör på sig i radarn, kommer dom att skära vår kurs eller passerar dom oss. Vi har nu äntligen  synkontakt med en annan båt, det är ”Double Joy” en katamaran från Danmark som seglar ca 10 nm till babord om oss. När vi tog ner väder och positionsangivelserna fick vi också ett tråkigt meddelande, det är en besättningsman på en polsk båt som fallit i havet och som man inte lyckats rädda. Båten deltar inte i ARC+ regattan men seglar samma rutt som vi. Mycket tråkig händelse.

Uffe

Söndag 26.11.2017
Vi har haft bra vind hela dagen, 5 – 7 m/s och kunnat segla 5 – 6 knop. Under natten hade vi svagare vind med några regnskurar. Vi hade blivit varnade för s.k. squall (regnskurar) som kommer med  starka vindar. Då måste man vara beredd att reva segel i tid för att inte någonting skall gå sönder. Nu har vi ca 700 nm till målet i Rodney Bay.

Uffe

Lördag 25.11.2017
I dag är det lilla jul, dagen till ära bjuder skepparen på en rom. Vi har svag vind och seglar med genacker hela dagen men till kvällen börjar det blåsa lite bättre och vi hissar storseglet. Vi kommer upp i 7,5 knop i byarna men ca 5 knop var nog mera normal fart. Idag flyttade vi tiden en timme bakåt,  Karibien är UTC – 4 och vi är nu UTC-2 så vi får ännu flytta tiden 2 ggr bakåt.

Uffe

Fredag 24.11.2017
Morgonen började med fin soluppgång. Lasse kokade gröt och frågade om jag ville ha mjölk på gröten. Han ställde Dino-mjölken i pentry och nästa våg som var lite större än dom andra gjorde att mjölkburken gjorde ett skutt och landade på durken med påföljd att all mjölk skvätte ut på durken i salongen. Vi fick ha storstädning av salongen för att städa upp all mjölk.

Uffe

Torsdag 23.11.2017
Kl är nu 04:00 och jag har hundvakten mellan kl 02 – 05. Egentligen är det en ganska bra vakt för då har man redan hunnit sova några timmar och är inte alltför trött. Detta är ju förstås individuellt men för mig passar den bra, så har man god tid att sitta och fundera på livets mening, titta på månen, planeterna, stjärnorna och förstås alla stjärnfall. Det är ljumt på natten, säkert 25 grader men fuktit så det är skönt att ha lite kläder på. Vi har fortsättningsvis svaga vindar och får köra med motor hela dagen. Det är en balansgång hur mycket vi kan använda motorn eftersom vi inte kan lämna oss helt utan bränsle utan behöver spara minst 100 l för alla eventualiteter.
Kl 23 hissade vi genackern och kunde segla hela natten. Det är skönt med en tyst båt, inget motorljud bara ljudet av Osprey som klyver havets vågor och så någon snarkning från kajutans mörker.

Uffe

Onsdag 22.11.2017
Mycket svaga vindar hela dagen vi har gått för motor stora delar av dagen. Vi har nu varit 7 dagar på väg och ännu inte kommit halvvägs.

Uffe

Tisdag 21.11.2017
Dagen började med motorgång men kl 9 stängde vi motorn och hissade genacker seglet. Idag har jag kökstur och det ska bli stekt tonfisk, potatismos och sallad. Linus tillredde den andra halvan igår.
Varje dag får vi väderleksrapport och positionsrapport via e-post. I går låg vi 3:a i vår klass och i dag är vi faktiskt på 1:a plats. Det är lite kämpigt att ta ner e-posten för allt går via satellittelefonen och det är långsamt och förbindelsen brister alltid då och då. Vi tar också ner s.k. GRIB filer som vi kan ladda in i vårt navigationssystem för att få lite noggrannare uppgifter om vindskiftningar m.m.

Uffe

Måndag 20.11.2017
Inte en enda båt syns varken i horisonten eller i vår AIS mottagare, dom närmaste båtarna är ändå inte så långt borta fast vi inte ser dom med blotta ögat.  Senare på dagen fick vi starta motorn eftersom vinden tog slut mer eller mindre, vi hoppas på bättre vind till i morgon. Mitt på dagen stoppade vi motorn och hoppade i havet för att svalka oss, konstig känsla att simma när det är flera kilometer djupt under oss.  Oskar och Linus hoppar från fören och gör olika konster medan Lasse och jag bara njuter av att svalka oss i Altlantens turkosblåa vatten.

Uffe

Söndag 19.11.2017
Den yttre skärmen till vårt navigationssystem slutade fungera, får se på problemet i ett senare skede. Vi har som tur möjligheter att se samma information nere vid navigationsbordet så det är inget akut problem. Kl 13 har vi varit 4 dagar på färd, snart har vi också 1/4  av sträckan avklarad med det går långsammare än vi tänkt oss. Vi är tvungna att köra vår Honda generator för att klara av elförbrukningen ombord eftersom släp- och vindgeneratorn inte ger tillräckligt med ström på grund av den lätta vinden. Vår watermaker kräver också mycket el för att producera vatten.

På grund av den lätta vinden bytte vi försegel från 135% genua till en 150 % genua. Med utspirad genua och preventer på storen seglade vi psalmbok natten igenom.

Uffe

Lördag 18.11.2017
Efter ett misslyckat försök att få ner fallet från masttoppen  under gårdagen gjorde vi ett nytt försök idag. Vi startade motorn och med hjälp av en livlina  surrad runt masten blev skepparen upphissad i masttoppen och vi fick ner fallet igen. Livlinan runt masten var  viktig eftersom jag annars skulle ha blivit kastad fram och tillbaka i masttoppen på grund av båtens rörelser i sjögången.

Uffe

Fredag 17.11.2017
Mycket svag vind, laddningen från vind- och släpgeneratorn räckte inte till för alla instrument och kylen så vi fick köra vår Honda generator några timmar. Fiskelyckan fortsatte, vi fick igen två fiskar, en tonfisk på nästan 4 kg som vi filea och satte i kylen.

Vid femtiden smällde det till i riggen och vår genacker dalade ner i havet. Fastsättningen i genackern hade gått upp (ett schackel i fastsättningen hade skruvat upp sig). Alla fick bråttom att bärga genackern som låg i vattnet men allting gick bra och vi fick allting bärgat och kunde fortsätta vår segling men dock utan att kunna hissa vår genacker eftersom fallet var kvar uppe i masttoppen.

Uffe

Torsdag 16.11.2017
Morgonmål med gröt och kaffe. Vi satte ut kastspö tillsammans med Linus. Linus hade tillverkat ett bete med specialhjälp av Tino från Malta. Efter en halv timmes fiskande började det tjuta i rullen och vi fick fullt upp med att ta in fisken, tyvärr lossnade den innan vi fick upp den. Efter en stund fick vi napp på nytt och upp kom en fin dorado och en stund senare landade vi en tonfisk. Fisken rensades och sattes i kylen i väntan på tillredning. Linus hade pentry tur och tillredde mycket god fisk.

Uffe

Onsdag 15.11.2017
Idag startar vi etapp 2 från Cape Verde till St Lucia totalt på ca 2100 nm. Starten går kl 13 och allting går bra trots att vi är många båtar som söker bra plats inför starten. Vi får bra start och efter en halv timmes segling hissar vi genacker och får bra fart i seglen.

Vårt vaktsystem fungerar bra och alla hittar sin egen rytm med vakt och sömn. Vi har 3 timmar vakt och efter det oftast 9 timmar frivakt, var fjärde dag är det kock tur respektive  städtur och stödning av toalett.

Uffe

Annonser

Om S/Y Osprey
Sailor

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: