2.12 – 21.12.2017, St. Lucia – Martinique

Efter att ha fått sova tre veckor i en båt som gungar hela tiden var det skönt att få ta igen sig i marinan i Rodney Bay, få duscha genast på morgonen i varmt vatten och att inte behöva stöka omkring i ett pentry där ingenting hålls på sin plats utan att man håller i det med ena handen och försöker röra i kastrullerna med andra handen.

Oskar och jag tog en promenad ut till Piggeon Island som är ett gammalt fort som har haft stor betydelse vid försvarande av St. Lucia.

ARC organisationen ordnade ett trevligt välkomstparty för alla båtar som hittills kommit över mållinjen, det är ett trevligt sätt att få umgås med och lära känna andra besättningar. Här märker vi hur lätt ungdomarna genast hittar varandra och har lätt att skapa nya kontakter oberoende av nationalitet och språk.

ARC organisationen ordnade också en rundtur på norra ändan av St. Lucia för intresserade seglare, Oskar och jag deltog och vi var båda nöjda med utfärden.

Besättningen på Osprey (Lasse, Oskar, Linus och Uffe) beslöt att hyra en bil och göra en heldagstur runt ön, Vi körde igenom huvudstaden Castries i ösregn så vi beslöt att fortsätta ända till Marigot Bay där vi gjorde första stoppet. Marigot Bay är ett s.k. ”Hurrican Hole”, alltså en orkan säker plats för båten. Den skyddade viken är inte stor men är oftast full med stora lyxjakter av olika nationaliteter.

Bergen Piton är mäktiga, redan på långt håll när man kommer körande ser man Petit och Gros, som sträcker sig med sina vassa bergsspetsar mot himlen. Det finns också ett lokalt ölmärke namngivet till just Piton. Bergen finns också avbildade på St. Lucias flagga.

Efter det åkte vi ut till Sulphur Springs Park And Vulcano och tittade på heta källor som bubblade upp från marken och luktade sulfat.

Till kvällen hade Lasse bokat bord på Big Chef i Rodney Bay, där avnjöt besättningen en mycket utsökt och god middag.

På Finlands nationaldag 6.12.2018, var det många seglare som gratulerade oss till 100 år av självständighet. Överraskande att så många seglare var medvetna om detta och också kände till Finlands historia mycket bra.

Lasse och Linus packade så ihop sina prylar för att ta färjan över till Martinique varifrån dom skulle flyga vidare hem till Finland.

ARC organisationen ordnade prisutdelning ute vid Pigeon Island, vår klass ”Cruising Division Class C” vanns av en Swan 48 från Norge som heter Mera. En OVNI 435 kom in på andra plats och en X-yachts 38 Xc på tredje. Efter det kom Osprey som en bra fyra. Räknar vi ihop tiderna för sträcka 1 och 2 blir vi också totalt fyra, vilket blir godkänt med beröm för vår båt och besättning.

Oskar och jag lämnar marinan i Rodney Bay för att ankra utanför i viken, där ligger redan uppskattningsvis ca 80 andra båtar för ankar. Vi snorklar och simmar och på kvällen blir vi erbjudna att köpa languster, det var en av de största languster jag någonsin sett. Den vägde över 2 kg och vi hade svårt att få den att rymmas i kastrullen när vi skulle koka den, jag fick kapa klorna med yxa för att få ner den i vår kastrull. Det var den möraste och godaste langust jag någonsin ätit.

Vi gjorde en tur ner till Marigot Bay för att med egna ögon också få se den vakra viken från sjösidan, det skulle nog bli flere turer till Marigot Bay med andra besättningar senare.

Chris Doyle, författaren till flera guideböcker om Karibien skulle hålla ett föredrag i Rodney Bay, både Oskar och jag var intresserade och beslöt oss för gå och lyssna, Chris känner till Karibien bättre än någon annan och hans guideböcker finns ombord på nästan alla båtar som rör sig i Karibien.

Följande dag kastade vi loss och styrde mot Fort-de-France i Martinique. Vi fick en fin seglingen och kunde segla större delen av överfarten med genacker vilket senare skulle visa att inte var så vanligt vid seglingarna i Karibien. Det blåser oftast för hårt och vinden är för ojämn för att använda genacker när man seglar mellan öarna i Karibien.

I Fort-de-France mönstrade Oskars föräldrar Hilkka och Pontus samt syster Bodil på för att segla några dagar med Osprey, för att sedan flytta över till en hyrbåt som väntade på dom i Le Marin.

Vi hade några dagar skön segling, ett strandhugg i Grande Ans med snorkling och sköldpaddor var toppen.

I Le Marin bytte Hilkka, Pontus, Bodil och Oskar till hyrbåten och fortsatte vidare till St. Lucia. Jag seglade på egen hand tillbaka till Fort-de-France där Britt-Mari, Elin och Ida mönstrade på följande dag.