19.12.2017-9.1. 2018, Jul och Nyår i Karibien på Martinique, St. Lucia, Bequia, Tobago Cays, Union Island, Canouan och St.Vincent

19.12.2017 – 9.1.2018, Jul och Nyår i Karibien på Martinique, St. Lucia, Bequia, Tobago Cays, Union Island, Canouan och St.Vincent.

Ida, Elin och Britt-Mari mönstrade på sen kväll 19.12.2017 i Fort de France på Marinique. Följande morgon fick vi stifta vår första bekantskap med leguaner, som klättrade i palmer på stranden. Under dagen bekantade vi oss med staden , besökte bl.a. biblioteket och förberedde oss för seglatsen söderut till St Lucia.

I Marigot Bay, på St. Lucia som är en vacker vik inbäddad av höga regnskogsbeklädda berg, träffade vi Bodil, Hilkka, Oskar och Pontus Lindberg, som redan varit ute på seglats en vecka. Tillsammans med dem tjuvstartade vi julfirandet med en middag på restaurang Café Seint Lize. I stället för ”Hej tomtegubbar” blev det middag med karibiska rytmer och reagge. Oskar flyttade i detta skede över till Osprey och skulle fortsätta färden med oss.

Julhelgen tillbringade vi i Rodney Bay, St. Lucia, en enorm marina med den ena yachten större än den andra. Hettan kändes nästan olidlig för oss och  på julannandag  seglade vi till Bequia som hör St. Vincent & The Grenadines. Seglatsen bjöd på långa vågor och dyningar, som varken Ida eller Britt-Mari gillade, men plötsligt dök delfiner upp och fick oss att glömma illamåendet en stund. I Bequia välkomnades vi av lokala frukt-och grönsakshandlare i sina snurrbåtar . De var ivriga på att  genast göra affärer, men först skulle vi lotsas till en boj och detta också med hjälp av en boj-kille i snurrbåt. Handeln med frukt, grönsaker , kryddor och kläder samt smycken var mycket livlig längs med kajen. Naturligtvis såg de att vi var bleka och vilsna nordbor, så de gjorde sitt bästa med att övertyga oss om just deras produkter var de bästa och till det bästa priset. Vi besökte också ett reservat för sköldpaddor på öns östkust.

Vi fortsatte till Tobago Cays där vi hade tur att få en boj invid ön Petit Bateau, som ligger innanför ett korallrev. Elin, Ida, Oskar och Uffe ägnade sig åt att snorkla medan Britt-Mari nöjde sig med att hålla sig ovanför vattenytan.  Från sittbrunnen iakttog vi sköldpaddor, som nyfiket tittade upp på allt liv som föregicks ovanför ytan och en och annan rocka simmade också förbi vår båt. På kvällarna ordnades barbecue med långbord på stranden. Lokala kockar och hjälpredor tillredde grillade languster med grönsaker och som efterrätt serverades förstås rompunsh.  Invid Petit Bateau ligger ” Jack Sparrows ” ö, Petit Tabac. Ön är en långsmal korallö och svåråtkomlig, men med hjälp av jollen lyckades vi ta oss iland för att kolla om vi skulle hitta gömstället med rom.  Tyvärr hittade vi ingen rom och våra fotspår på stranden sköljdes snabbt bort av vågorna.

På Union Island i Clifton fick vi uppleva lite ”teater” av bojkillarna. Flera bojkillar gjorde anspråk på att de var ägare till den boj, som vi blev hänvisade. Allt rabalder med dem slutade med att vi behöll bojen och bojen tillhörde ett hotell, som absolut inte ville ha något betalt för bojen!  Följande dag var nyårsafton och vi seglade vidare till en stillsam plats på västra sidan av Union Island, Chatham Bay, där nyårsvakan var seg p.g.a. att vi alla var så trötta, men vi lyckades ändå hålla oss vakna vid 12-slaget. På nyårsdagen fortsatte vi vår seglats till Canouan.  Inne i byn var det stillsamt, men Rebeccas lokala butik var öppen och efter lite rotande i frysen hittade vi jättegod glass med namnet Paradis.  Tillbaka i Bequia firade vi  något försenat Uffes födelsedag på restaurang Max. Det blev med pizzor och hamburgare, som vi alla åt med god aptit efter några dagar med enklare rätter på menyn.

I Wallila Bou möttes vi upp av en bojkille, som kom roende i sin lilla båt. Han hjälpte oss ta iland invid kajen direkt utanför byggnaden , där inspelningarna av Pirates of Caribbean ägt rum. Kulisser och bl.a. galgen fanns kvar att beskåda. Ida skötte snacket med en kille, som erbjöd sig att guida oss till ett närliggande vattenfall. Han visade sig vara en fantastik naturkännare och berättare, som kunde berätta intressanta saker om både djur och växter. Och doppet i vattenfallet var härligt svalkande.

Tillbaka på Martinique besökte vi St. Anne, en liten idyllisk by med fransk atmosfär.  Här fanns boulangerier,  matbutiker, creperier,  och souvenirshoppar m.m. som vi inte varit bortskämda med på de andra öarna.  Och strandlivet fick vi njuta av på den kilometerlånga sandstranden les Salines innan vi ankrade i Le Marin.

Under vår sista gemensamma dag med Elin, Oskar och Ida hyrde vi bil och körde upp längs östkusten längs slingriga vägar kantade av banan- och sockerrörsplantager. Vi  besökte romdestilleriet Clement, som idag också är ett historiskt museum.  Innan mörkret föll hann vi också besöka den botaniska trädgården ” Le Jardin” med sina tropiska träd, buskar, blommor, hängbroar och kolibrin.

Efter dryga tre veckor av spännande och roliga upplevelser  var det dags att säga ” hej då ” till Elin och Ida, som åkte hem till sina studier.