26.1 – 9.2.2018, Helena och Jan-Peter seglar med oss på Osprey mellan öarna Guadeloupe, Les Saintes, Dominica och Martinique

Fredag 26.1 anlände Hello och Jamppe med flyg till Guadeloupe och mönstrade på i Fort-du-Bas för att segla med oss i dryga två veckor.
Vår första etapp gick till Gosier, där vi ägnade oss åt strandliv och att njuta av det turkosa vattnet.

Söndag 28.1. seglade vi i god vind söderut till Iles des Saintes, som var fullspäckat med båtar. Efter att förgäves ha letat efter en ledig boj eller ens en ankringsplats beslöt vi oss för att ”låna” en boj tillhörande ett hotell. Det fungerade bra, eftersom hotellet inte hade någon verksamhet just då! Vi hade en ca. 1/2 h promenad i kuperad terräng från ankringsviken i Bois Joli in till byn. På så vis fick vi vår dagliga motion! Som belöning åt vi både salta och söta crêpes på ett mysigt crêperie. Vi vandrade också upp till ett fort på 700 meters höjd med en fantastisk utsikt över ön och havet. Vandringen var tuffare än vi hade räknat med, dels p.g.a. hettan och den branta stigningen och dels p.g.a. brister i provianteringen, men vi visade envishet och nådde målet.

Onsdag 31.1 hade vi en behaglig seglats till Portsmouth i Dominica. Bojkillarna kom och hjälpte oss med förtöjningen och på stranden ville de bjuda på grillmat, men vi hade bestämt oss för att gå till baren, som ägs av Roland och Maryann. Ett mycket gästvänligt par, som såg till att alla trivdes.
Även Titon, som vi träffat tidigare, dök upp och underhöll oss med att spela med munnen!
I Rosseau stannade vi en dag och hann ta en titt på centrum innan vi tog sikte på St. Pierre på Martinique. Där inhandlade vi färska grönsaker och frukt på torget. Tillsammans med Hello lyckades vi hitta en frisersalong, där jag fick mitt hår klippt, visserligen av en barberare och med rakmaskin, men resultatet var helt tillfredsställande.
Efter St. Pierre blev det en frisk seglats till Grand Anse. Vi hade dessutom glömt att stänga ett fönster i salongen med den påföljden att vatten sköljdes in över monitorn på navigationsbordet. Så det var den monitorns öde. Men vi seglade förbi en amerikansk segelbåt, så det var ju ändå inte bara förlust på den seglatsen! I Grande Anse simmade och snorklade vi tillsammans med sköldpaddor, som speciellt gillade att visa sig i solnedgången. På kvällen beslöt vi oss för att äta något lokalt på en av strandrestaurangerna. Servitrisen insisterade på languster, men det kändes som om det vara mera jobb än nöje att få dem i sig. Smaken var det dock inget fel på. Servitrisen var mycket rättfram och bestämd, så hon beslöt också att vi skulle ha någon typ av fromage blanc som efterrätt.
Från Grand Anse till le Marin kämpade vi i motvind, dock till stor del för motor. Där lyckades vi få en bryggplats och det kändes bra, eftersom hårdare vindar utlovades de kommande dagarna. Vi hyrde bil och vistades en dag på den kilometerlånga sandstranden vid les Salines. Jamppe och Uffe gjorde en dagstur med bil längs den kuperade ostkusten, medan Hello och jag nöjde oss med ytterligare en stranddag i St. Anne.

Tillsammans med Hello och Jamppe hade vi roliga dagar och kvällar, även om John Blund envisades att anlända redan vid 7-tiden på kvällen. Vi hade alltid god mat och dryck ombord. Hello och jag njöt av att läsa deckare i sittbrunnen vid solnedgången och Jamppe och Uffe fixade bl.a. ett manuellt lyftsystem av bamburör från Dominica för vår utombordsmotor.